۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۵۹۰۱۱۸
در نطق میان دستور وکلای ملت مطرح شد؛

الگوی تحول اقتصادی در وقف ایجاد شود| جوانان تحصیلکرده بیکارند؛ داماد رییس‌جمهور معاون وزیر می‌شود

الگوی تحول اقتصادی در وقف ایجاد شود| جوانان تحصیلکرده بیکارند؛ داماد رییس‌جمهور معاون وزیر می‌شود
نماینده مردم کرمانشاه گفت: در حالی که بسیاری از جوانان تحصیلکرده با بیکاری مواجه هستند، داماد رییس‌جمهور به عنوان معاون وزیر انتخاب شده است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه ۲۵ آذر سال ۹۷ در صحن علنی پارلمان به ارائه نطق پرداختند.


مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور پارلمان به شرح ذیل است:

بیش از ۱۴میلیون جوان از سن ازدواج‌شان گذشته‌ است

سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در نطق خود گفت: ما نمایندگان در جلسات علنی و غیرعلنی مجلس باالتفاق در جریان مسائل و مشکلات کشور هستیم اما متأسفانه در دولت جمهوری اسلامی اراده‌ای برای حل مشکلات نمی‌بینم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: اقتصاد ایران هجدهمین اقتصاد جهان است، ۹درصد از منابع طبیعی دنیا در اختیار ایران قرار دارد، معادن، فلزات، نفت و گاز و آب‌های سرشاری که در مرزهای وجود دارند زبان‌زد خاص و عام شده‌اند اما بیکاری و نارضایتی مردمی اختلاس مسئولان کشور، فشار تحریم‌ها، بیکاری جوانان و مشکل ازدواج جوانان در کشور فراوان است، همچنین براساس نظر کارشناسان علوم اجتماعی در رسانه ملی، بیش از ۱۴میلیون جوان از سن ازدواج‌شان گذشته‌اند.

وی افزود: متأسفانه می‌بینیم که برخی از وزرا مانند آقای زنگنه به جای اینکه نگرانی برای رفع مشکلات جوانان کشور استان خودش که بیش از صد و 70هزار نفر است، افرادی که از این مجلس نتوانستند رأی اعتماد بگیرند همانند آقای کرباسیان را بدون هیچ تجربه و تخصصی در پست مدیرعاملی شرکت ملی نفت ایران قرار داده است که جای تأسف است، نمایندگان مجلس بررسی کنند که این ایشان چه تخصصی دارند؟، اگر کار آقای کرباسیان خوب بود که می‌توانست در وزارت اقتصاد منشأ اثر باشد.

جاسمی خاطرنشان کرد: متاسفانه جوانانی با تحصیلات عالیه حداقل کارشناسی ارشد به ورطه فراموشی سپرده شده‌اند اما در مقابل داماد آقای رییس‌جمهور معاون وزیر صنعت شده است لذا برای وزیری همچون آقای رحمانی تأسف می‌خورم که از  نیروهای  ارزشی و ولایت‌مدار بوده چنین کاری را انجام داده است. آقای وزیر صنعت به جای اینکه دنبال صنعت و معدن کشور و ارتقاء سطح بازرگانی کشور باشید به دنبال این هستید که آقای رییس‌جمهور دامادش را به شما معرفی کند یا یک جانبه وی را معرفی کنید وقتی هم که ماجرا لو رفت بگویند که رییس‌جمهور نظر نداشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این قومی و قبیله‌گرایی‌هایی در دستگاه‌های دولتی از دید و منظر مردم فراموش نمی‌شود، افزود: جوانان بسیاری را داریم که لیاقت و شایستگی‌ لازم را دارند اما متاسفانه ۲۰۰ نفر از مسئولان کشور به صورت بخش خصوصی و مانند اختاپوس بر روی جمهوری اسلامی افتاده‌اند و هر زمانی هم یک مقدار فشار به آن‎ها وارد شود می‌توانند کشور را رها کنند و با خانواده‌های‌شان آن طرف مرزها زندگی و تحصیل می‌کنند. پس کجایند مردمی که در انقلاب نقش داشتند، پس کجایند مردم و جوانانی که خون دادند و خانواده‌هایی که ۴ یا ۵ نفر از اعضای‌شان به شهادت رسیده‌اند؟

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در بخش خصوصی‌سازی زمانی که با وزرای فعلی صحبت می‌کنیم، می‌گویند؛ فردی به نام آقای جهانگیری پشت سر آقایی که مسئولیت بخش خصوصی‌سازی را دارد قرار گرفته است و حمایت می‌کند، چه دلیلی دارد که یک پالایشگاه مهم پس از پالایشگاه آبادان در کرمانشاه به "ثَمن بَخس" فروخته شود و اکنون هم پس از گذشت یک سال و نیم از زمان تحقیق و تفحص نتیجه کار تحقیق مشخص نشده باشد.

وی ادامه داد: نمایندگانی که ادعا دارید و به خودتان جرأت می‌دهید داخل محافل و مجامع مردمی بروید، نتیجه کار تحقیق و تفحص کجاست؟ اگر رانت و فساد پشت سر ماجرا نیست چرا به دنبال به نتیجه رساندن تحقیق و تفحص نیستند، اکنون که طرح تحقیق و تفحص به کمیسیون‌های اقتصاد و انرژی رسیده چرا کار آن را انجام نمی‌دهید؟

وی ادامه داد: این آقا به دنبال پتروشیمی کرمانشاه می‌رود، مگر می‌شود یک فرد، کالای اساسی و استراتژیک ماندد نفت و گاز پتروشیمی در اختیار داشته باشد؟! لذا تقاضا دارم هرچه سریع‌تر به این مهم رسدیگی شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه شهری مانند کرمانشاه ۱۳۰۰ بار مورد حمله موشکی دشمن قرار گرفت، چرا نباید منطقه جنگی محسوب شود، تصریح کرد: ازسوی دیگر بروید وضعیت نامناسب زلزله‌زدگان در کرمانشاه را بنگرید، به خدا وضعیت اردوگاه‌های فلسطینی از وضعیت اسکان مردم مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بهتر است چراکه این مردم وضعیت به شدت نابسامان و فلاکت‌باری دارند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت نمی‌تواند بحث "همسان‌سازی مصوب در قانون برنامه ششم" را اجرا کند لذا هر زمان که به حوزه انتخابیه می‌رویم به دلیل بی‌کفایتی مسئولان کشور و مدیران دولتی باید سرمان را پایین بیاندازیم. حدود ۳ سال از عمر دولت باقی مانده نمایندگان از نظر شرعی و قانونی موظف هستند که عدم کفایت ریاست‌جمهوری را کلید بزنند و شرایط بهتری را برای کشور ایجاد کنند.

لزوم طراحی الگوی تحول اقتصادی در وقف

بشیر خالقی نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی درنطق میان دستور خود، با تبریک سالروز ولادت امام حسن عسگری (ع) گفت: درود بر راون پاک آنانی که در مسیر خدمتگزاری به مردم تا پایان جان ایستادند و در برابر مشکلات، خم به ابرو نیاوردند، سلام بر قهمانانی که شهادت را کلید رسیدن به سعادت دانستند و با گذشتن از جان و ابروی خود به ایران اسلامی امنیت و اقتدار بخشیدند. سلام بر شهدا و امام شهدا، گرامی باید یاد و نام عاشقان دین و میهن و سلام خداوند بر بندگان صالحش، آنهایی که امروز در برابر زورگویی استکبار و توطئه‌ها با نیرنگ مزدوران داخلی آنان در خط مقدم جبهه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی با تکیه بر ریسمان الهی و ایمان قلبی و باور مردم شبانه روز بی ادعا تلاش میکنند تا ایران سرافراز همیشه سربلند و باشکوه بماند و مسیر اقدار و عزت خود را ادامه دهد .

نماینده مردم خلخال و کوثر درمجلس شورای اسلامی، افزود: امروز بر قوای سه گانه مردم عزیز و مسئولان در هر سمت و جایگاهی، فرض است که با همدلی و حدت ، همکاری و هوشیاری بیشتر برای رفع مشکلات اقتصادی  ومعیشتی تلاش کنند،  .همکار گرامی امروز در حوزه انتخابیه شهرستان‌های خلخال و کوثر مردم صبور نجیب و سخت کوش منطقه ما، با وجود جان فشانی‌ها و فداکاری ها کم نظیر و تقدیم صدها شهید و وجود صدها جانباز و آزاده به دلیل کم توجهی و غفلت برخی از مسئولان از محرومیت های بسیاری رنج میبرند، با وجود ثروت های خدادای شامل معادن، جنگل، رودخانه های فصلی ئو دائمی و جوانان تحصیل کرده بی توجهی به طرح های اشغال زا و عدم احساس مسئولیت توسط برخی از مدیران و سخت گیری بانک‌ها نسبت به کار آفرنان، نبود فضای کسب و کار باعث مهاجرت بی رویه مردم به کلانشهر ها گردیده است .

وی تاکید کرد: همکاران عزیز روستاها به آسایشگاه‌ سالمندان تبدیل شده است، تنها کارخانه نئوپان در خلخال که توسط بنیاد محترم  مستضعفان احداث شده بود به جهت وجود مدیران غیر بومی تعطیل و کارگران دچار مشکل شدند، در اعطای اسناد اعیانی بخش فیورز توسط رییس محترم بنیاد مشکلات پیش آمده اعلام گردید ، ضمناً قبلا بارها عوارض تعطیلی کارخانه را به ایشان متذکر شدم، امیدواریم در ایجاد طرحهای اشتغالزا و در شهرستانهای خلخال و کوثر اقدام فرمایند .

خالقی ادامه داد: سد گیوی از سال 1382با ظرفیت آب‌گیبری 76 میلیون متر مکعب احداث و سال گذشته به اتمام رسید ولی برای پایان سد از 4 سال پیش اعتباری پیش بینی نمی‌شود و متاسفانه طی نامه خیلی محرمانه به شماره 1459/70/93/م مورخ 9/4/93 از طرف معاون آب و آبفای وزارت نیرو تخصیص آب برای توسعه کشاورزی بسیار کم شد ضمنا تخصیص آب سد های معیشتی روستاهای شهرستان کوثر توسط توسط آب منطقه ای استان مطالعه می‌شد حذف گردید. تعدادی از سدهای کوچک و استخرها که توسط جهاد کشاورزی اجرا می‌شد عملاً تعطیل شده است، مثل شیران چشمه شاهرود که بدون مطالعه اجرا می‌شد متوقف شده است،  سد نساز برای پیاب بلاتکلیف مانده است، سرمازندگی 28 فرودین97 سر درختی تمام باغات را از بین برده است .بیمه ها برای پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و پزشکان سقف تعیین کرده ، در نتیجه پرداختی از جیب مردم بیشتر شده است، و با پزشکان متخصص قرا داد نمی‌بندد.  مطالبات فرهنگیان عزیز از سال 88 کامل پرداخت نشده است، ضمنا کارکنان  بهداشت و درمان پاداش آخر خدمت را را دریافت نکرده اند.

نماینده مردم خلخال و کوثر درمجلس شورای اسلامی، در رابطه یا وقف گفت: متاسفانه در حال حاضر وقف که همان صدقات جاریه است به صداقات جامده تبدیل گردیده است و موقوفات به جای اینکه زیر نظر یک بنگاه اقتصادی کارآمد و بروز داده شود به نحوی ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته که یک دستگاه فرهنگی است و سنخیتی با فعالیت های اقتصادی موفق نمی‌تواند داشته باشد،  پیشنهاد این است که به فکر طراحی الگوی تحول اقتصادی در وقف باشیم.

این نماینده مردم درمجلس دهم، گفت: تا این ظرفیت عظیم اقتصادی، معنوی و فرهنگی را به سرمایه گذاری بهینه، مولد و پربازده و اشتغالزا تبدیل کنیم، بدیهی است ضرورت این امر بویژه در شرایط فعلی مضاعف می‌باشد. و اما به عنوالن قدم اول پیشنهاد می‌شود، که کلیه موقوفات هر استان جداگانه و دقیق لیست گردیده و چاپ شود، و اطلاعات مربوطه در اختیار دفاتر ثبت اسناد قرار گیرد تا از معامله و جابه‌جایی آن‌ها پیشگیری و از قرار گرفتن در معرض زمین خواری و سوء استفاده اقدام جدی صورا پذیرد و همزمان نسبت به طراحی الگوی تحول اقتصادی موقوفات و منابع حاصل از موقوفات اقدام گردد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: شهرستان خلخال و کوثر از مواهب طبیعی برخوردار است، شامل چشمه میرعدیل اندبیل، ازناو خوجین و آبگرم تیل درخلخال و آبگرم و حمام سنگی گیوی و تعداد زیادی از روستاهای زیبا و بوم گردی و همچنین جاده های بسیار زیبا اسالم - خلخال و پونل –خلخال و ماجولان – ماسوله و علاوه بر اینها هوای پاک و آسمان آبی هر سال تعداد گردشگران زیادی را به منطقه می‌کشاند و لازم است در این مورد سرمایه‌گزاری صورت پذیرد، البته در سال‌های اخیر اقدامات خوبی از جهت احداث هتل و امکانات گردشگری فراهم گردیده است.

وی ادامه داد: از سرمایه گذار محترم پل معلق در ازناو خوجین و فرش در شهرستان‌های خلخال و کوثر تشکر می‌کنم و از بانک‌های عامل در خواست دارم همکاری های لازم را داشته باشند . بسیاری از مردم برای تهیه دارو از داروخانه‌های هلال احمر و 13 آبان انتظار نوبت‌های طولانی می‌کشند که امیدوارم با اعمال مدیریت این مشکل را حل نمیایند .

معادن در شهرستان‌های خاخال و کوثر رها شده است و در گذشته با رانت اطلاعاتی به افراد غیر بومی واگذار شده و هیچ گونه اشتغالزایی نداشته و با انتقال سنگها عملا باعث تخریب جاده ها می‌شود. آسفالت راه های روستایی از میانگین کشوری پایین بوده و هنوز تعدادی از روستاهای با جمعیت بیشتر از هفتاد، هشتاد خانوار مانند سوسهاب ، تیل، میانرودان، سکرآباد ،میکائیل آباد کامل آسفالت نشده است، جاده قدیمی گیوی – خلخال دچار رانش شده نیاز راه مناسب دارد.

خالقی در پایان خاطر نشان کرد: از مردم شریف استان اردبیل و شهرستان‌های خلخال و کوثر و بخشهای شاهرود، خورش رستم، فیروز، بخش‌های مرکزی تشکر و قدردانی می‌کنم.

دولت برای جبران کسری بودجه به دنبال افزایش قیمت بنزین نباشد

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در پارلمان در نطق میان دستور خود، گفت: دشمن حدود 40 سال با تلاش به دنبال تغییر مسیر انقلاب اسلامی است تا ملت ایران را تسلیم خود کند. دشمن اعلام کرده است که امسال آخرین سال انقلاب اسلامی است اما 4 سال مقاومت، تلاش و پایداری مردم و پیوند مستحکم بین امام و امت موجب شده در 22 بهمن امسال مردم 2 پیروزی را جشن بگیرند؛ پیروزی جبهه حقانیت جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی و دول جهان و دیگری پیروزی افول آمریکا و عوامل آن در عرصه بین‌المللی.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود:  آمریکا در طول 40 سال گذشته جبهه های مقابله‌ای بسیاری با نظام جمهوری اسلامی ایران داشته است؛ جبهه‌های نظامی، نفوذ و اختلال در انسجام داخلی با قدرت رسانه‌ای و جنگ روانی و جبهه مقابله‌ای با پیشرفت‌های علمی در عرصه‌های نظامی، فناوری، تحقیقاتی و پژوهشی و در نهایت تهدیدات و تحریم ها. اما با وجود تمام این تلاش‌ها ملت انقلابی ایران پشت سر رهبری بر تمام این جبهه‌های مذبوحانه دشمن فائق آمده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است.

عضو هیات رییسه مجلس بیان کرد: آخرین تیر در کمان دشمن جنگ اقتصادی است که با شدیدترین تحریم ها و با ساختار شکنی قوانین و قواعد بین‌المللی و با حراج حیثیت و اعتبار نداشته خود در منظر جهان آرزوی تسلیم ملت ایران را دنبال می‌کند قطعا در این جبهه نیر ما مصمم تر و آماده تر از همیشه دشمن را عقب می‌رانیم و دیگر کشورها راهمراه خود می‌کنیم کشورهای دنیا جبهه باطل امریکایی- صهیونیستی- صعودی را شناخته‌اند لذا آمریکا نه تنها آرزوی شکست جمهوری اسلامی ایران را به گور خواهد برد بلکه ما پیروزی 22 بهمن را با ده‌ها میلیون نفر جشن خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه سخن گفتن درمورد افراد و جریانات ساختارشکن و حمایت از آنان از تریبون‌های رسمی یا محافل اجتماعی باید با تامل و به دور از شتاب زدگی باشد، خاطرنشان کرد: دختران خیابان انقلاب که در موضوع حجاب ماموریت ساختارشکنی داشتند اکنون کجا هستند برخی از آنها در پارلمان کانادا حضور می‌یابند و ملتمسانه درخواست ترحیم ایران را دارند.

رنجبرزاده با بیان اینکه یکی از اشتباهات دولت حذف کارت سوخت بود که زمینه قاچاق سوخت را فراهم کرد، ادامه داد: دولت نباید برای جبران کسری بودجه شتاب زده به دنبال افزایش قیمت بنزین باشد بلکه در ابتدا باید راه‌های جلوگیری از سواستفاده از حامل های انرژی و به ویژه بنزین را دنبال کرده و با تمام برنامه ریزی از قاچاق سوخت جلوگیری کند سپس چگونگی عرضه بسته‌های حامل‌های انرژی را مورد بررسی قرار دهد.

وی با بیان اینکه میزان قابل ملاحظه ای از مصرف بنزین روزانه قاچاق می‌شود، عنوان کرد: افزایش قیمت بنزین بدون در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی به ویژه اقشار دهک‌های کم درآمد نوعی بی‌عدالتی و ظلم به مردم است چون در سطح عمومی قیمت‌ها را افزایش داده و اثر مستقیم بر موضوع افزایش تورم دارد.

عضو هیات رییسه مجلس تاکید کرد: نرخ ارز مستقیما بر شاخص مصرف کننده اثرگذار است در تابستان نرخ ارز افزیش چندانی نداشت اما شاخص‌های قیمت مصرف کننده رو به افزایش است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه افزایش نقدینگی در سال‌های گذشته و تغییر در ترکیب نقدینگی بر شاخص‌های قیمت مصرف کننده اثر داشته است، اذعان کرد: از اردیبهشت تا شهریور نرخ ارز ترجیحی و نیمایی افزایش چندانی نداشته است اما قیمت‌ها 15.7 افزایش پیدا کرده است افزایش نرخ ارز نیز بیش از 18 درصد بر افزایش شاخصه‌های قیمت مصرف کننده اثر داشته و 35 درصد قیمت ها افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: نیاز است دولت در شرایط فعلی در تنظیم بازار مداخله کند؛ در شرایطی که ارز افزایش پیدا می‌کند قیمت ها چندین برابر بالا می رود اما زمانی که ارز ارزان می‌شود قیمت های کاهش پیدا نمی‌کند دولت نتوانسته در ثبات ارز و قیمت ها کارآمدی داشته باشد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: صادرات سیب زمینی همدان باید آزاد شود.

آقایان رفتند و آقازاده‌ها آمدند

یعقوب شیویاری نماینده مردم میانه در پارلمان در نطق میان دستور با یادآوری مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ایران در پی تحریم های آمریکای جنایتکار، گفت: در این برهه حساس و تاریخی که با تحریم های اقتصادی آمریکای جنایتکار مردم ایران با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند وظیفه دولت است که با اجرای درست و دقیق قوانین ابلاغی مشکلات مردم را به حداقل برساند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، تنها راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی موجود بر اساس فرامین رهبر معظم انقلاب را اقتصاد مقاومتی و تقویت حمایت از کالا و خدمات ایرانی دانست و افزود: کاهش ارزش پول ملی و نوسانات ارزی سم مهلکی بر بدنه اقتصاد کشور و نشان از بی برنامگی و ضعف مدیریت سیستم پولی و بانکی تیم اقتصادی  دولت بود که می طلبد با مسببان این موضوع با جدیت برخورد و بر اساس قانون اقدام شود.

وی عملکرد بانک مرکزی برای کاهش تقویت ارز و پول ملی را طی هفته های اخیر بسیار مثبت و موثر دانست و ادامه داد: انتظار می رود همچنان شاهد عملکرد مثبت دولت در این زمینه باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: در روزهای اخیر شاهد انتصابات فامیلی برخی از مسئولان ارشد دولت در مناصب دولتی و خصولتی هستیم که به گونه ای دهن کجی و سوء استفاده از قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مناصب دولتی هستیم و تداعی گری این مسئله است که آقایان رفتند و آقازاده ها آمدند؛ تا کی باید شاهد استفاده از رانت در انتصابات باشیم.

وی گفت: افراد فاقد تجربه تا سمت معاون وزیر نیز پست گرفته اند که لازم است سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات با بازرسی های فوری در اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان فعال تر باشند.

شیویاری با تاکید بر اینکه برای مدیریت ارشد در یک وزارتخانه تجربه لازم است، افزود: در حالی که شاهدیم افراد فاقد تجربه تا سمت معاون وزیر نیز پست گرفته اند که لازم است سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات با بازرسی های فوری در اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان فعال تر باشند البته در برخی وزارت خانه ها هم شاهدیم که بازنشستگان به عنوان مشاور منصوب و شغل سابق را انجام می دهند که نوعی دور زدن قانون است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با یاداوری اینکه این روزها شاهدیم که  گردابی که کشورهای غربی مانند فرانسه برای ایران پیش بینی کرده بودند خود در آن گرفتار شده اند؛ اعتراضات مردم فرانسه در مهد دموکراسی با شدیدترین راه ممکن سرکوب می شود این در حالی است که سازمان ملل و شورای امنیت دم از نقض حقوق بشر در ایران می زنند.

وی گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب ما تابستان بسیار خوبی داشتیم اما پاییز آنها بسیار خشن و خون آلود بود و این نوید بهار غربی را می دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، از وزیر بهداشت و رییس سازمان اورژانس کشور در راستای حل مشکلات حوزه انتخابیه و تخصیص یک دستگاه بالگرد و یک دستگاه ام آر آی و استقرار اورژانس هوایی در شهرستان میانه به عنوان دومین شهر در استان تقدیر و تشکر کرد.

شیویاری خطاب به وزیر نیرو با بیان اینکه رییس جمهور در سفر اخیر خود به استان دستور داد مشکل آب شرب میانه را حل کند، یادآور شد: انتظار می رود در این زمینه اقدامی اساسی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ضمن سپاسگزاری از زحمات و تلاش های وزارت راه در حوزه انتخابیه با انتقاد از اینکه برای بنده به عنوان نماینده خجالت آور است که پیگیری های متعدد هنوز به سرانجام نرسیده است، تصریح کرد: آقای اسلامی با انرژی کافی وارد وزارت راه شدید؛ همکاران شما از مدیران و معاونان راه زحمات فراوانی کشیدند و در میانه حضور داشتند و شاهد مشکلات بودند و به شما منعکس کردند در این رابطه می طلبد دستور دهید مشکلات مذکور حل شود.

وی خطاب به وزیر ورزش و جوانان با انتقاد از اینکه ورزشگاه شهید سرانجام میانه هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است، گفت: تذکرات شفاهی و پیگیری های متعدد به سرانجام نرسیده است تقاضا می شود بررسی و پیگیری های لازم را انجام دهید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، خطاب به وزیر کشور با بیان اینکه عهدنامه ننگین ترکمانچای را به یاد دارید، افزود: شهر ترکمانچای میانه همزمان با شهر کرج به بخشداری تبدیل شده و آرزوی دیرینه مردم است که بر اساس تقسیمات کشوری به فرمانداری تبدیل شود از رییس جمهور و وزیر کشور تقاضا می شود در این مورد چاره اندیشی اساسی شود و اگر در این زمینه اقدام نشود عواقب آن دامنگیر کشور می شود؛ در این رابطه می طلبد مشکلات صنعت و آب شرب نیز رفع شود.

فاصله نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد کاهش یابد

احمد انارکی نماینده مردم رفسنجان در مجلس شواری اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: کشاورزان زحمتکش با سختی‌های فراوان و هزینه‌های به شدت افزایش یافته، محصولات کشاورزی مثل پسته تولید می‌کنند. این که نمی‌شود با هزینه ارز بازار آزاد، تولید کنیم آن وقت ارز ناشی از صادرات‌مان را در شبکه نیما بفروشیم. فاصله نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد باید کاهش یابد تا عرضه ارز ناشی از صادرات پسته و سایر محصولات کشاورزی در سامانه نیما برای کشاورزان مقرون به صرفه شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس کل درآمد محصولات کشاورزی کشور را چهار میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: کشاورزی با بخش‌های دیگر فرق دارد و باید از این بخش حمایت شود. برگشت سرمایه با توجه به هزینه‌های به شدت افزایش یافته در تولید محصولات کشاورزی مثل پسته، تناسب ندارد.

وی وضعیت آب در استان کرمان و جنوب شرق کشور را نامناسب دانست و افزود: مواد 27 و 28 قانون حفاظت از منابع آبی کشور اجازه انتقال آب را به وزارت نیرو داده است. مدیران وزارت نیرو اجازه دهید کشاورزان بتوانند از آب کشاورزی در واحد سطح استفاده کنند و محصولات بیشتری تولید کنند، توجه به این مسئله به مدیریت منابع آبی کشور کمک می‌کند.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس امحال وام‌های کشاورزی به مدت سه سال را تصمیم درست دولت و مجلس دانست و از مسؤولان دولتی خواست تا بخشنامه‌های اجرایی را هر چه سریعتر برای اجرا به بانک‌های کشور ابلاغ کنند.

انارکی از شورای نگهبان هم خواست تا زمینه اجرایی شدن بند «و» تبصره 16 قانون بودجه سال 1397 را که مربوط به تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری است، به وجود آورد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: طبق این بند قانون بودجه «چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال ۱۳۹۶ سررسید شده باشد از تاریخ سررسید تا پایان شهریورماه ۱۳۹۷ تسویه کنند، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه کنند./۸۵۶/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات